جستجو

لطفا کلمه کلیدی مورد نظر خود را وارد نمائید:

آشنایی با صنعت بسته بندی در ایران

30 خرداد 1401

دستگاه تسمه کش

هرچند که این صنعت پیچیدگی‌های بسیار بیشتری دارد و اهمیت آن به همین‌ها ختم نمی‌شود. صنعت بسته بندی ترکیبی از علم، هنر و فناوری است. بسته بندی محصولات در عین اینکه باید استحکام کافی برای محافظت از کالا را داشته باشند، باید با زیبایی طراحی بسته و خلاقیت به کار رفته در آن توجه مشتریان را به کالا جلب کنند. بنابراین صنعت بسته بندی توانمندی زیادی در رشد کسب و کارها و بهبود چهره‌ی برند آنها دارد. بسته بندی حضور پررنگی در زندگی امروزه ما دارد و از مواد غذایی و دارویی گرفته تا کالاهای مصرفی روزانه کاری و خانگی و کالاهای صنعتی و استراتژیک همگی با بسته بندی مرتبط هستند.

بسته بندی

هدف نهایی بسته بندی محافظت از محصول برای نگهداری و انبار و توزیع و در نهایت فروش آن است. فرآیندی که شامل طراحی بسته، ارزیابی، تولید و در نهایت بسته بندی می‌شود.

بسته بندی هر محصول استانداردهای خاص خودش را دارد و برچسب‌های استاندارد روی بسته بندی به مشتریان اعلام می‌کند چه نوع بسته ای داخل آن است و چه شرایط نگهداری نیاز دارد. سازمان جهانی استاندارد (ISO) سازمانی است که استانداردهای بسته بندی و مشخصات فنی بسته را به صورت بین‌المللی تدوین کرده است.

عدم نفوذپذیری: بسته بندی باید کالا را در برابر عواملی مثل ضربه، فشار، حرارت، سرما، رطوبت، یا حتی موارد حساس‌تری مثل اکسیژن، اشعه فرابنفش یا گرد و خاک محافظت کند. بنابراین در صنعت بسته بندی و دستگاه تسمه کش، عدم نفوذپذیری یکی از اصلی ترین اهداف بسته است. محافظتی که باعث از بین رفتن کیفیت کالای داخل آن نشود.

اطلاع رسانی: معمولا روی بسته بندی محصولات برچسب ها یا نمادهایی چسبانده یا چاپ می‌شود که به مشتریان اطلاعات مهم و مورد نیاز آنها را درباره طریقه جابه‌جایی بسته، دما و شرایط نگهداری آن یا حتی شیوه نابودسازی بسته و کالا را ارائه می‌دهد. برچسب استانداردهایی که کالا دریافت کرده است هم روی بسته بندی آن چاپ می‌شود.

بازاریابی: ترغیب مشتریان به خرید و جلب توجه آنها به محصول یکی از اصلی ترین مشخصه های بسته بندی است. گاه طراحی ثابت بسته بندی، برای مشتریان نمادی از نوستالژی و آشنایی به همراه دارد و گاه برخی طرح های خلاق و نوآورانه منجر به فروش چند برابر یک محصول دیگر شده است. در طراحی بسته بندی محصولات در کنار علم و فناوری بسته بندی از دانش بازاریابی و هنر گرفیک هم استفاده می‌شود.

حمل و نقل آسان: بسته بندی کمک زیادی به جا به جایی و انتقال راحت محصولات می‌کند. حمل و نقل و در عین حال انبارداری محصولات در بسته بندی های مشخص بسیار راحت تر انجام می‌گیرد.

ایمنی: همانطور که اشاره شد، اصلی ترین هدف بسته بندی محافظت از کالا است. بسته ها با پوشش حفاظتی مناسب می‌توانند ضامن کیفیت محصول و سلامت آن باشند و از دستبرد به کالا هم جلوگیری کنند.

صنعت بسته بندی در ایران با وجود گستردگی و اهمیتی که دارد، از هیچ اداره و بخش خاصی در دولت برخوردار نیست که به حقوق آن رسیدگی کند. صنعت بسته بندی در کشور پراکنده است و در جلسات تخصیص بودجه دولت، سهمی برای این بخش در نظر گرفته نمی‌شود. در عین حال نبود انجمن صنفی بسته بندی هم مزید بر علت شده و مانع دیگری برای پیگیری خواسته های بازیگران این صنعت است.

بنابراین به نظر می‌رسد  راه حل ممکن، تشکیل صنف‌هایی با واحد جزء باشند. به این معنی که صنعت بسته بندی کارتن، چاپ بسته بندی، ماشین سازان بسته بندی، جعبه سازان بسته بندی، تولید کنندگان ظروف پلاستیکی و فلزی و شیشه ای و صنعت بسته بندی پلاستیک هر کدام صنف وتشکل مخصوص به خود را داشته باشند.

 

 صنایع بسته بندی پایتخت نماینده انحصاری  ترانس پک تایوان

اشتراک گذاری: